کد خبر : 1594
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱

بازار خودرو در وضعیت قفل‌شدگی/ بلاتکلیفی عرضه خودرو در بورس به چه کسانی صد هزار میلیارد تومان ضربه زد؟

بازار خودرو در وضعیت قفل‌شدگی/ بلاتکلیفی عرضه خودرو در بورس به چه کسانی صد هزار میلیارد تومان ضربه زد؟

بازار خودرو به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز،هر چند شورای رقابت عرضه خودرو در بورس را ممنوع کرده اما شورای عالی بورس رای به تداوم عرضه خودرو در بورس داد تا ریسک سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه بیش از پیش افزایش یابد. نگارعلی: عرضه خودرو در بورس کالا در نخستین روزهای سال ۱۴۰۰ آغاز شد. متقاضیان

بازار خودرو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز،هر چند شورای رقابت عرضه خودرو در بورس را ممنوع کرده اما شورای عالی بورس رای به تداوم عرضه خودرو در بورس داد تا ریسک سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه بیش از پیش افزایش یابد.

نگارعلی: عرضه خودرو در بورس کالا در نخستین روزهای سال ۱۴۰۰ آغاز شد. متقاضیان خودرو از این طریق می‌توانستند خودرو را به قیمتی بالاتر از کارخانه و پایین‌تر از بازار بخرند اما این اقدام در نهایت زمینه را برای رونمایی از نرخ جدیدی برای خودرو مهیا کرد. برخی کارشناسان با استناد به اینکه نرخ سوم خودرو در حقیقت نرخی میانه بازار و کارخانه است، این اقدام را نوعی دورزدن مصوبات رسمی در خصوص قیمت خودرو تلقی می‌کردند. این اتفاق البته زمینه را برای رشد شاخص به لیدری خودروسازان فراهم کرد اما در نهایت دامنه اختلاف نظرها، سبب شد عرضه خودرو در بورس متوقف شود .

رییس سازمان بورس که خود زمانی مخالف عرضه خودرو در بورس بود، وقتی با اعلام ممنوعیت این اقدام از سوی شورای رقابت مواجه گردید، مسیر شورای رقابت در این حوزه را نادرست خواند. از سوی دیگر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی تصمیم شورای رقابت را غیرسازنده توصیف کرد. در نهایت اما شورای عالی بورس رای به تداوم این اقدام داده است ولی هنوز مشخص نیست پای خودروها دوباره به بورس باز می‌شود یا خیر .

چه کسانی ضرر کردند؟

شاید بیشترین متضرران این ناهماهنگی کشدار را بتوان سهامداران بورس دانست. هر چند در اثر اتخاذ تصمیمات ضد و نقیض بازار خودرو به نوعی قفل شده و حجم خرید و فروش کاهش یافته اما بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد ریزش شاخص بورس طبق گفته رئیس سازمان بورس، نزدیک به صد هزار میلیارد تومان از ارزش دارایی‌های سهامداران را کاست. این ریزش البته در اثر توقف عرضه خودرو در بورس رخ داد.

#سمت مردم

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.