کد خبر : 1996
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

کشف 8 تن آرد قاچاق در صالحیه/هوشمندسازی یارانه نان به اهداف خود رسید؟

کشف 8 تن آرد قاچاق در صالحیه/هوشمندسازی یارانه نان به اهداف خود رسید؟

کشف 8 تن آرد قاچاق در صالحیه به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز، اردیبهشت‌ ماه سال جاری بود که با حذف ارز 4200 تومانی، قیمت تمامی اقلام اساسی و غیراساسی رشد چندین برابری را تجربه کردند؛ به جز نان. دولت برای توزیع عادلانه، اصلاح اقتصاد و کاهش تورم طرح «هوشمندسازی یارانه نان» را از مردادماه

کشف 8 تن آرد قاچاق در صالحیه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز، اردیبهشت‌ ماه سال جاری بود که با حذف ارز 4200 تومانی، قیمت تمامی اقلام اساسی و غیراساسی رشد چندین برابری را تجربه کردند؛ به جز نان. دولت برای توزیع عادلانه، اصلاح اقتصاد و کاهش تورم طرح «هوشمندسازی یارانه نان» را از مردادماه آغاز کرد

یکی از دلایل دولت درباره تغییر شیوه پرداخت یارانه نان، حجم گسترده تخلف در زنجیره آرد نان بود که منجر به قاچاق آرد خارج از شبکه مصرف می‌شد. چرا که افزایش قیمت گندم منجر به اختلاف شدید قیمت آرد یارانه‌ای با نرخ آزاد شد و همین امر زمینه قاچاق آرد را فراهم آورد.

البته این موضوع ریشه در عدم سودآوری پخت نان داشت. نانوایی‌ها درباره قاچاق آرد عنوان می‌کردند که با توجه به افزایش هزینه تولید از جمله هزینه کارگری، انرژی و سوخت، خمیرمایه، اجاره بها، بیمه و … ناچار به این کار هستند.

اما 7 ماه از طرح هوشمندسازی نان، اخیرا خبری از سوی دادستان بهارستان منتشر شده که از کشف 8 تن آرد قاچاق در صالحیه حکایت می کند. همین خبر کوتاه نشان می دهد طرح هوشمندسازی هم نتوانست جلوی قاچاق آرد را بگیرد‌.

در حالی قاچاق آرد یارانه‌ای ادامه دارد که بسیاری از شهروندان رباط کریم و بهارستان مدتهاست از طولانی شدن صف نانوایی‌ها و محدود شدن خرید نان و کم کاری نانوایی ها گلایه دارند.

هرچند حضور بی‌سابقه شهروندان افغانستانی مصرف نان را در رباط کریم و بهارستان افزایش داده است اما همچنان از کم‌فروشی می‌توان به عنوان یکی‌ دیگر از نواقص طرح هوشمندسازی یارانه نان نام برد که رصد و ثبت این دست تخلفات در این طرح وجود ندارد. در واقع برخی از نانوایی‌ها برای جبران هزینه‌های خود اقدام به این کار می‌کنند.

این دست از اتفاقات به روشنی نشان می دهد طرح هوشمندسازی یارانه نان تا این جای کار طرحی شکست‌خورده است و نیاز به اصلاح جدی دارد در غیر این‌صورت شعارهای نخ‌نمایی نظیر جراحی اقتصادی و حمایت از محرومان فقط شبیه یک توجیه است.

#سمت مردم

#سپیده نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.