کد خبر : 3135
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

دیوان باید گره‌ای که در چهاردانگه انداخته خودش باز کند

دیوان باید گره‌ای که در چهاردانگه انداخته خودش باز کند

رونمایی از لایه‌های یک اشتباه؛ تحویل شهرداری به عفیفی صحت ندارد به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز ،داستان غم انگیز شهرداری چهاردانگه تقریبا در حال دو ساله شدن است. اشتباه نکنید! تلخی این داستان از همان روز نخست که شورای شهر وارد انتخاب های اشتباه شد کلید خورد. حالا هم رئیس یکی از شعب

رونمایی از لایه‌های یک اشتباه؛ تحویل شهرداری به عفیفی صحت ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز ،داستان غم انگیز شهرداری چهاردانگه تقریبا در حال دو ساله شدن است. اشتباه نکنید! تلخی این داستان از همان روز نخست که شورای شهر وارد انتخاب های اشتباه شد کلید خورد. حالا هم رئیس یکی از شعب دیوان عدالت اداری با شکایت آقای عفیفی به عنوان یک مدعی در حد «سرپرستی» وارد میدان شده و پرچم این غائله را به دست گرفته است.

درباره انتخاب های غلط و مسیر نادرست گذشته که شورای شهر طی کرده قبلا زیاد گفته‌ایم. امروز اما باید درباره تصمیمات و مکاتباتی که تنها «پوسته‌ی قانون» را دارد و با روح قانون فاصله بسیار پیدا می کند، سخن بگوییم.

اجازه بدهید این بار موضوع را از یک زاویه دیگر بررسی کنیم. بگذارید درباره یک خطا حرف بزنیم و لایه‌های مختلفی که باعث رنگ گرفتن این خطا شده باز کنیم. اصل خطا این ادعاست: « عفیفی سرپرست شهرداری است و یک نفر در یک جای کار مشغول جلوگیری از نشستن او بر روی صندلی است». شاید عفیفی آروزی سرپرست شدن داشته باشد و شاید برایش خیلی هم از همه چیزش خرج کند اما این یک اشتباه بزرگ است. باور خبر غلط اول باعث می شود اشتباه های بعدی هم به خودی خود برای آنهایی که خودشان را به کوچه آن طرفی زده اند باورپذیرشود.

دقیقا همینجاست که بعضی ها از روی سادگی یا زرنگی بیش از حد می پذیرند که عفیفی با حضور نماینده فرماندار رفته سکان کشتی را به دست گرفته است.

اصلا بگذارید از تمام حاشیه ها بگذریم. حالا که کار با مبنای دستورهای شعبه محترم دیوان به اینجا رسیده، ضرورت دارد دستگاه قضایی به میدان بیاید و برای رسانه ها و مردمی که از قانون اطلاع دقیق ندارند توضیح بدهد که چرا دستور موقت صادر شده یک شعبه محترم دیوان که باعث این چالش و بحران عظیم شده نهایتا با رسیدگی پرونده تبدیل به یک حکم قاطع نمی شود؟

آیا این همه اصرار به اجرای یک دستور موقت بعد از این مدت منطقی است و مبنای قانونی دارد؟

چرا این شعبه دیوان رای نهایی را صادر نمی کند تا اگر کسی خواست تمکین نکند را با انفصال تنبیه کند؟ اصلا مگر دیوان با آن عرض و طول خودش اجرای احکام ندارد؟

در میانه‌ی راه بعد از آنکه بعضی ها دیدند افسار کار از دست رفته و ماجرا خیلی پیچیده شده، حالا می گویند باید انتخاب شورای شهر را که طبق نص صریح قانون تنها مرجع انتخاب شهردار است بگذارید کنار،‌حکم استاندار دولت جمهوری اسلامی ایران را بگذارید کنار و بدون آنکه رئیس محترم شعبه دیوان پرونده را بررسی کرده و حکم صادر کند، با یک دستور موقت که چند ماه پیش صادر شده و شرایط و اوضاع متفاوتی بر آن مترتب بوده را اجرا کنند و طی آن آقای عفیفی – فقط عفیفی- را به عنوان سرپرست بگذارید بالای سر این کشتی که همه می خواهند به گل نشستن دوباره آن را ببینند.

یعنی باز هم شعبه محترم دیوان نمی خواهد پرونده را بررسی کرده و حکم صادر کند! همچنان دستور موقت قرار است میدان دار این بحران باشد!. آن هم دستور موقتی که چند ماه پیش صادر شده است و امروز احتمالا از نظر ماهیت می تواند محل سوال و بحث باشد.

اصلا هم کسی کار ندارد که برکنار کردن یک شهردار قانونی نیازمند روال خاصی است. اصلا کسی کار ندارد که مرجع انتخاب شهردار که شورای شهر است چندین بار دوباره از همان سرپرست که امروز مدعی است گذشته و عدول کرده و روی انتخاب فعلی اش تاکید کرده است. همه حالا نامه‌ای که یک عضو شورا در قامت رئیس بدون مصوبه شورای شهر امضا کرده روی دست گرفته اند و به مثابه پیراهن فلانی برایش هورا می کشند!

چرا همه چیز طوری پیش می رود که مردم تصور کنند یک شعبه محترم دیوان مدام به دنبال این است که یک نفر را به عنوان محکوم در خودداری از اجرای دستور قضایی در برابر قانون قرار دهد؟ اصلا مگر حکمی صادر شده که باید کسی اجرا کند؟ دستور موقت یعنی چه؟ یک نفر این واژه حیرت انگیز و پرحاشیه را معنا کند… یک نفر بگوید راه خروج از این گره ایجاد شده بر مبنای « دستور موقت» چیست؟ آیا در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران یک جایگاه بالاتر از رئیس یک شعبه محترم دیوان وجود ندارد که این غائله را پایان دهد؟ یک شهر پنجاه هزار نفری با ادامه این روند می تواند به یک کلونی با پنجاه هزار آدم گلایه مند و ناراحت تبدیل شود. واقعا نباید کسی پیدا شود و این غائله را ختم کند؟

#سپیده_نیوز
#سمت_مردم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.