افزایش خطوط و ایستگاههای جدید مترو در پایتخت
شهردار تهران از افزایش خطوط و ایستگاههای جدید مترو در این دوره از مدیریت شهری خبر داد و گفت: عملکرد این دوره از مدیریت شهری با دوره پنجم قابل قیاس نیست و به مراتب عملکرد این دوره بالاتر است.
پیشپرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن عملیاتی شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز ، علیرضا زاکانی در جریان یکصدوهفتادوهفتمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: موضوع حمل و نقلمان را برای 5 هدف دنبال و پیگیری میکنیم. نخست اینکه ترافیک را کاهش بدهیم دوم، موضوعات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا را کنترل کنیم. نکته سوم اینکه بتوانیم برای مردم جنبههای آسایش و آرامش را در سطح شهر رقم بزنیم. نکته بعدی اینکه یک نظمبخشی عمومی و ساماندهی عمومی در شهر را داشته باشیم و نهایتا یک نوسازی و ایمنی را اجرایی کنیم.
وی افزود: برای چنین مواردی ما 5 رویکرد اساسی را دنبال میکنیم، ابتدا و مهمترین بخش کاهش تقاضای سفر است که به ما بسیار کمک خواهد کرد که هم از طریق مناسبسازی شهر و هم در دسترس قرار دادن خدمات را تقاضای سفر را کم کنیم. نکته دوم، افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی است. هماکنون 34 درصد حمل و نقل عمومی و 66 درصد حمل و نقل توسط وسایل شخصی در شهر رقم میخورد و این حداقل باید برعکس شود و بیش از 70 درصد توسط حمل و نقل عمومی و 30 درصد توسط خودروهای شخصی عملیاتی و اجرا شود.
شهردار تهران گفت: برای چنین موضوعی نیز هم توسعه زیرساختهای شهری و افزایش ناوگان و هم از طریق ایجاد سفرهای ترکیبی شرایط را فراهم کنیم تا این دو رویکرد عملیاتی شود.
زاکانی افزود: سومین ویژگی موضوع برقیسازی است و جهان از سوخت فسیلی به سمت سوختهای جدید گام برداشته است و ما در شهر تهران نیز این موضوع را به صورت جدی پیگیری و دنبال میکنیم تا بتوانیم موضوع برقیسازی را به عنوان رویکرد سوم داشته باشیم. رویکرد چهارم ما به اقداماتی که انتظامبخش در شهر است بر میگردد. به هر حال وقتی که امکانی برای شهر فراهم شد میتوان ضوابط جدیدی را در شهر گذاشت و باعث ایجاد تسهیل و آرامش برای مردم بشود و نهایتا بتوان شهر را در مدار درستی اداره کرد و رویکرد پنجم ما بر مدار فرهنگسازی است.
وی ادامه داد: مهمترین بخش توسعهمان، توسعه مترو است. ما در بخش مترو یک شرایطی را در حوزه ناوگان داریم و یک شرایطی را در حوزه خطوط و ایستگاههای مرتبط به آن. در حقیقت 7 خط را در گذشته شروع شده بود و محصول این هفت خط امکانی ایجاد کرده بود که در شهر تهران بتوانیم از این خطوط استفاده کنیم. کل خطوطی که ما تحویل گرفتیم 260 کیلومتر بود و 140 ایستگاه را شامل میشد امروز که با هم صحبت میکنیم، 274 کیلومتر خط با 150 ایستگاه داریم یعنی 14 کیلومتر خط با 10 ایستگاه طی دو سال گذشته شروع و به اتمام رسیده است و همزمان با این موضوع ما تا پایان سال 1402، ده کیلومتر دیگر افتتاح خط در داخل شهر را خواهیم داشت 6 کیلومتر در خط 6 و 4 کیلومتر در دو مقطع در خط 7. در کنار این موضوع 14 ایستگاه هم افتتاح خواهیم کرد.
شهردار تهران گفت: همچنین 10 کیلومتر تونل خط جنوبی خط 6 را تکمیل کردهایم و انشاءالله پس از ایستگاههای آن به خطوط ما اضافه خواهد شد و انشاءالله ما تا پایان سال 10 کیلومتر در داخل به اضافه 14 ایستگاه و کنار آن در مهر ماه 22 کیلومتر پرند افتتاح خواهد شد. در کنار این توسعه ما خط 10 را امسال از 3 محور شروع خواهیم کرد. یک محور، محور دریاچه به سمت شرق که در ماه مهر آغاز خواهد شد. لذا خط 10 ماه دو الی سه تی بی ام فعال خواهند شد و کنار این خط، خط 9 است که امسال شروع خواهد شد ما علاوه بر خطوط قبلی برای اولین بار دو خط جدید را شروع خواهیم کرد و این یک فرصتی برای شهر تهران در جهت پیشرفت و توسعه خطوط مترو است و در این مدتی که ما توفیق داشتیم 14 ورودی جدید را هم افتتاح کردیم و این جدای ایستگاههای مترو بوده است.
وی افزود: برای خطوط 11 و 8 با مجموعه شرکتهای خارجی وارد مذاکره شدیم و با دو شرکت خارجی تفاهمنامه اولیه صورت گرفته و انشاءالله در سال آینده بتوانیم در دستور کار قرار بدهیم.
زاکانی تصریح کرد: مقایسه عملکرد توسعه خطوط در این مدتی که در شهر اتفاق افتاده است و افتتاحهایی که صورت گرفته است نسبت به گذشته یک شیب افزایشی و رشدی را نشان میدهد.
شهردار تهران گفت: توسعه ناوگان 42 رام دی سی داریم که قطارهای قدیمی ما هستند و 129 رام ای سی داریم قطارهای بروزتر و جدید ما هستند و سرجمع اینها 1197 واگن برای ما حاصل شده است که البته ناوگان دی سی کلا در یک شرایط خاصی به سر میبرد که بیش از 20 درصد نمیتواند خدمترسانی کند چرا که نیاز به بازسازی اساسی دارد.
وی گفت: خط 5 ما کلا 260 واگن دارد و 66 لوکوموتیو. خط 5 جدای از 6 خط دیگر است. با این اعداد و ارقام ما در کل تاریخ مترو 1469 واگن داشتهایم که 28 واگن آن از مدار در ادوار گذشته خارج شده و عملا قابل استفاده نبوده است. اما کل اورهالی که ما پیگیری و دنبال کردیم اگر نسبت به دوره قبلی حساب کنیم آنها یک رام دی سی در طول 4 سال و 37 رام دی سی در 4 سال بازسازی کردند و عملکرد ما بیش از 4 سال گذشته از مدیریت قبلی است، البته برخیها در روزنامههایشان آروزهای خودشان را میگویند اما اعداد و ارقام مشخص است و ما یاد گرفتیم هر کسی بیشتر حرف بزند ما در عوض بیشتر کار کنیم و کارنامه در این حوزه مشخص است.
زاکانی افزود: هدفگذاری ما تا پایان برنامه چهارم بازسازی اساسی 35 رام قطار دی سی و 108 رام قطار ای سی است و این میتواند یک افتخار بزرگی باشد و ما در طول دو سال گذشته بیش از 4 سال گذشته مدیریت قبلی کار کردهایم.
وی گفت: یک موضوع بسیار جدی که در این دوره اتفاق افتاده قرارداد 630 دستگاه واگنی بود که از سال 1395 معطل مانده بود که بنده درخواستم این بود که آقای هرمزی سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک به صورت فوری در این خصوص توضیح دهد. همچنین بنده از ریاست جمهوری و همه کسانی که در دولت به ما کمک کردند که ما کار 630 دستگاه واگن را انجام بدهیم تشکر میکنم. ما هفته گذشته پیش مقدمه خط اعتباری پرداخته شد. ضمن اینکه آن شرکت موافقت کرد که این 630 دستگاه به 791 واگن تبدیل شده است که این نیز اقدام بسیار مناسبی است و در کنار این 791 واگن 113 واگن ملی را که یک افتخاری که بخش خصوصی با مپنا و جهاد دانشگاهی و واگنسازی شهرداری تهران یک کار مشترکی را انجام دادند و ما امروز این کار را شروع کردهایم. انشاءلله 791 به اضافه 113 واگن داخلی امکانی را ایجاد خواهد کرد که ما بتوانیم یک جهش بزرگی در حوزه واگن و ناوگان داشته باشیم. ضمن اینکه ما طبق قانون 259 واگن دیگر باید به تهران اختصاص بدهیم که مبتنی بر آن نیز با طرف خارجی وارد مذاکره شدیم. لذا ناوگان ما در سالهای آتی که آغاز خواهد شد شرایط بهتری را خواهد داشت و این افتخار بسیار بزرگی است.
شهردار تهران ادامه داد: بحث بعدی ما ناظر به حوزه برقیسازی حوزه ترامواست که در این ارتباط از دهه نیمه اول 90، مطالعاتی انجام شده بود و مطالعات را توسعه دادند و از 10 محوری که باید مورد توجه قرار میگرفت سه محور انتخاب شد و انشاءالله ما در جلسه هماندیشی با اعضای شورای شهر توضیحات مبسوط را ارائه خواهیم کرد. ما در این خصوص یک تفاهمنامه با وزارت دفاع امضا کردیم که یک بخش آن مربوط به تراموا بود. البته تفاهمنامه ما با وزارت دفاع در حوزههای مختلف از جمله مسکن و هوشمندسازی شهر بوده است.
وی افزود: بخش سوم مربوط به اتوبوس بود در بخش اتوبوس ما در تهران، اول دوره شورای پنجم و 1480 اتوبوس فعال تحویل دوره پنجم شده است. در حال حاضر 2835 دستگاه اتوبوس فعال داریم و غیر از سقوطی که از دوره پنجم شروع شده بود ما جبران کردهایم و نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس طی دو سال گذشته را نوسازی و بازسازی اضافه کردیم. امروز که با شما صحبت میکنیم 3 هزار دستگاه اتوبوس قرارداد بستهایم که بتوانیم تعهدمان را که در برنامه چهارم توسعه شهرداری تعیین شده است را عملیاتی کنیم و عملکردمان تاکنون بیش از عملکرد 4 ساله دوره گذشته است. اما امروز تا به بعد مهم است که چه اتفاقی قرار است رقم بزنیم.
وی گفت: ما 3 هزار دستگاه اتوبوس قرارداد بستهایم که هزار دستگاه با شرکت عقابنشان است که تا پایان سال هفتصد دستگاه به ما تحویل خواهند داد. 500 دستگاه با اسنا، 500 دستگاه با سبلان خودرو که اینها البته مینیبوس هستند که ما در حال تحویل آنها هستیم. همچنین با یک مجموعه خودروساز برقی قرارداد بستهایم که در این بخش هزار دستگاه قرارداد بسته شده است که از این هزار دستگاه 250 دستگاه قرارداد پیش پرداخت کردهایم.
زاکانی افزود: در حوزه اتوبوس عملکردمان به سمتی است که در پایان دوره ششم عدد و اعتبار اتوبوس در تاریخ اتوبوسرانی شهر بینظیر باشد.
شهردار تهران گفت: بخش بعدی ناظر به بخش ون است و احکام برنامه ما باید 25 هزار دستگاه ون را در شهر داشته باشیم و در این خصوص پیگیری انجام شد و هم اکنون آنچه که در مسیر انتخابش هستیم نوع ون است و 630 دستگاه ون را از ایرانخودرو دیزل دریافت کردهایم اما این مقدار کفایت شهر را نمیدهد و ونهای گذشته نیاز به بازسازی دارند و انشاءالله ما در این مسیر گام برخواهیم داشت.
وی افزود: بخش بعدی ناظر به تاکسی است و ما از 72 هزار تاکسی که در شهر داریم در حقیقت بالغ بر 70 درصد آن نیاز به نوسازی دارد و در این مسیر هم با تفاهمی که با دولت شده، قرار است 50 هزار تاکسی برقی وارد ناوگان حمل و نقل پایتخت شود و در این خصوص جلسات متعددی برگزار شده است و انشاءالله بتوانیم بخش عمدهای از این تاکسیها را امسال مورد استفاده قرار بدهیم.
زاکانی گفت: بخش بعدی مربوط به موتورسیکلت است که د راین بخش نیز ما بتوانیم موتورسیکلتهای کاربراتوری را برقی کنیم که تفاهمنامههایی در این بخش صورت گرفته که انشاءالله بتوانیم در این حوزه نیز اقدامات لازم را انجام بدهیم.
شهردار تهران تصریح کرد: در موضوع ارائه خدمت نیز از ابتدای سال تحصیلی ما شیوه پرداخت در مترو و اتوبوس را تغییر خواهیم داد و شیوه جدید پرداخت در مترو و اتوبوس را شکل خواهیم داد و برای تاکسی و اتوبوس این کار انجام خواهد شد و کل شیوه پرداخت در شهر تغییر خواهد کرد و اشکالات گذشته برطرف خواهد شد.
وی ادامه داد: در حوزه معاینه فنی نیز ما 54 مرکز معاینه فنی داشتیم که به 64 مرکز معاینه فنی رسیده است. همچنین پایانه شرق از مدتها قبل غیرفعال بود و در تیرماه اقدامات اجرایی در این پایانه اجرا شد و انشاءالله در بهمن ماه به بهرهبرداری خواهد رسید.
زاکانی گفت: در حوزه زیرساخت شهری برق نیز تا سال آینده 5 هزار ایستگاه جایگاه شارژ برقی راهاندازی خواهد شد و محل تامین برق نیز عمده آن از طریق صرفهجویی خواهد بود و انشاءالله بتوانیم بخش عمدهای از مشکلات آلودگی هوا را در حوزههای مختلف با اقداماتی برطرف کنیم.
برچسب ها :خطوط متروی جدید ، متروی تهران
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0