کد خبر : 1887
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹

فرونشست زمین گسل‌ها را تحریک کرده‌ است؛ عبور گسل از شهر پرند

فرونشست زمین گسل‌ها را تحریک کرده‌ است؛ عبور گسل از شهر پرند

گسل رباط کریم و پرند/زلزله به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز؛مهدی زارع، رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله: در تهران، جمعیت دو برابر وضعیت در معرض زلزله ترکیه است. بنابراین خطر زلزله و آسیب‌های ناشی از آن در حالت مشابه در تهران، دو برابر آن چیزی است که در ترکیه مشاهده کردیم. 💠 استقرار جمعیتی بیش

گسل رباط کریم و پرند/زلزله

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز؛مهدی زارع، رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله: در تهران، جمعیت دو برابر وضعیت در معرض زلزله ترکیه است. بنابراین خطر زلزله و آسیب‌های ناشی از آن در حالت مشابه در تهران، دو برابر آن چیزی است که در ترکیه مشاهده کردیم.

💠 استقرار جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفر روی گسل تهران بسیار خطرناک است و عمدتاً در۵۰ سال گذشته این اتفاق رخ داده است و دولت‌ها می‌توانستند مقرراتی را اعمال کنند تا تمرکز جمعیتی در شمال و حاشیه تهران کمتر باشد و جمعیت میلیونی بیش از ۵ میلیون نفر در این منطقه مستقر نشود.

💠 در استان تهران و دشت‌های اطراف آن جمعیتی در حال سکونتی داریم که در این دو سه دهه اخیر حدود ۵۰ کیلومتر مکعب آب از زمین از دشتهای غرب استان استخراج کرده اند، وقتی جمعیتی را هدایت می‌کنند و آب‌های سطحی پاسخگوی آن نیست به سراغ آب‌های زیر زمینی می‌روند

💠 آمده‌اند در۳۰ کیلومتر پایتخت در تهران، شهر جدید پرند را احداث کرده‌اند تا در نزدیکی شهر تهران مانند شهر کوالالامپور مالزی شهری مدرن را ایجاد کنند و وزارتخانه و دستگاه‌های دولتی به آنجا منتقل شود اما می بینیم که وزارتخانه ها به این شهر جدید منتقل نشدند و امروز پرند یکی از شهرهای استان تهران به شمار می‌رود و آب لوله کشی از غرب تهران به این شهر منتقل می‌شود.

💠 از سویی دیگر، در نزدیکی پرند گسل رباط کریم وجود دارد که از شمال فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و از شهر رباط کریم عبور می‌کند، گسلی هم به نام پرند از شهر جدید پرند عبور می‌کند.

💠 نوع استفاده از زمین نسنجیده بوده و ریتم زلزله‌ها را به هم ریخته است، وقتی مداخله در طبیعت صورت می‌گیرد ریتم‌های طبیعی را به هم ریخته اید. در برخی از نقاط استان تهران مانند رباط کریم، نسیم شهر، شهریار، ملارد، ورامین و پیشوا فرونشست های است که بسیار نگران کننده است و تحریک گسل ها به وسیله استخراج این حجم از آب و ادامه آن می‌تواند خطرناک باشد..

💠 یکی از درس‌هایی که از زلزله و سونامی ژاپن به دست آمد این بود که ایمنی زیر ساخت‌های سازه‌ها و تجهیزات زیر ساختی پایه تاب آوری است و اگر بیمارستان‌ها، مرکز اوژانس و نیروهای امدادی و پایگاه های آتش نشانی و… که زیر ساخت‌های اصلی آن شهر هستند در زلزله فرو نپاشند می توانند در حداقل زمان به شرایط عادی برگردند.

گسل رباط کریم و پرند/زلزله

#سمت مردم

#سپیده نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.