کد خبر : 2656
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

شورای شهر اسلامشهر «ابزار دست » گروه های سیاسی می شود؟

شورای شهر اسلامشهر «ابزار دست » گروه های سیاسی می شود؟

🔺شروع دوباره امتیاز خواهی و دخالت‌ جریان‌های سیاسی در امور شهرداری به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز،امسال که به نیمه برسد، عمر شورای ششم اسلامشهر هم به نیمه خواهد رسید. شورایی که به واسطه ریل گذاری های دوره قبل مدیریت شهری و انتخاب شهرداری از دل همان ریل گذاری ها توانست با کمترین حاشیه

🔺شروع دوباره امتیاز خواهی و دخالت‌ جریان‌های سیاسی در امور شهرداری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز،امسال که به نیمه برسد، عمر شورای ششم اسلامشهر هم به نیمه خواهد رسید. شورایی که به واسطه ریل گذاری های دوره قبل مدیریت شهری و انتخاب شهرداری از دل همان ریل گذاری ها توانست با کمترین حاشیه خودش را به اینجا برساند و در دستاوردهایی که هیچ نقشی در آن نداشته شریک شود.

➕شورای ششم اسلامشهر که از یک ترکیب شش نفره حزبی و سیاسی و یک گروه سه نفره کاملا در حاشیه نشسته تشکیل شده، خودش را از هر گونه ایده و برنامه عاری و تمام برنامه‌هایش را روی لوایح شهرداری سوار کرده است. دلیل اصلی این شرایط را می توان در بی اطلاعی اعضای شورای فعلی درباره مدیریت شهری دانست.

➕ اکثریت شش نفره شورای شهرفقط دو عضو باتجربه ی مدیریت شهری دارد و همه ی چهار عضو دیگر این گروه هیچ ربطی به مدیریت شهری نداشته و ندارند.به جز یک نفر که گاهی از طریق پیمانکاران خدمات شهری بیمه اش رد می شد و تمام.

➕ شاید همین بی اطلاعی ها بود که باعث شد گاف های چشمگیر توسط این گروه شکل بگیرد که ساختن یک بالکن اضافه توسط یکی از همین تیم شش نفره در خانه شخصی اش در اوایل شورا و موضوع کارت هدیه‌های معروف در زمانی دیگر به پاشنه آشیل آنها تبدیل شود و فارغ از صحت و سقم اش بازتاب های وسیع رسانه ای پیدا کند.

➕ درباره اقلیت شورا هم نیازی به صحبت کردن نیست چرا که انگار هژمونی شش نفره تیم سیاسی شورای شهر و نگرانی از تبعات هر اظهار نظری، فضایی برای مداخله و نظر دادن این سه نفر باقی نگذاشته که بخواهیم از آنها توقع تغییر و تحول و دفاع از حق مردم داشته باشیم.

➕ حالا در شرایطی که شورای شهر هنوز جلسه اول سال جدید خود را برگزار نکرده و بعضی اعضا گرد و غبار تعطیلات را از جان نزدوده‌اند، حرف و حدیث ها از گوشه و کنار اینگونه به نظر می رساند که ظاهرا باز هم فیل برخی افراد در تشکل های سیاسی شهرستان اسلامشهر یاد هندوستان کرده و به خیال برخورداری از یک ترکیب شش نفره در شورا،‌ باز هم تصمیم به تغییرات چشمگیر در مدیریت شهری دارند.

➕ شایعات موجود از تصمیمات مفصل آقایان حکایت دارد و گفته می شود توصیه و تحمیل به ماموریت و انتصاب چند مدیر کاملا بی ربط به شهرداری بخشی از آن است. همچنین الزام به جابه جایی و تغییر برخی مدیران کنونی نیز بخش دیگر آن به شمار می رود. البته اصرار این جریان به تغییر برخی مدیران مساله دار را می توان قابل دفاع دانست اما این حجم از تحمیل مدیر در هیچ قالبی قابل تحلیل و هضم نیست.

➕ البته به نظر می رسد گام اصلی آنها برای اهداف بزرگتر، تلاش برای برکناری شخص شهردار است. اما از آنجایی که این تغییر نیازمند فضاسازی های وسیع تر است فعلا این تهدید فقط مثل شمشیر داموکلس برای تحقق برنامه ها عمل می کند.

➕ این فشارها در حالی مطرح می شود که بدانیم بخش عمده تصمیمات اشاره شده اصلا از نظر قانون و اخلاق ربطی به حیطه کار شوراییان ندارد چه برسد به تشکیلاتی که هنوز اساسنامه و چهارچوب قابل عرضه ای هم نداشته و کسی آن را گردن نمی گیرد.

بخش دوم

➕ آنچه در این میان باید مورد توجه قرار داد این موارد است:

1️⃣ اولا، برکناری و انتخاب شهردار جزو وظایف ذاتی و قانونی شورای شهر است. اما برای این کار باید بتوان به افکار عمومی پاسخ داد و فرآیند قانونی آن را اجرا کرد.

2️⃣ ثانیا، این که یک گروه سیاسی متشکل از نهادهای حاکمیتی و چهره های منصوب نهادهای خاص بخواهند یک شهر را هدایت کنند و بدون پاسخگویی و شفافیت درباره همه چیز تصمیم سازی کنند، مساله ای است که با روح جمهوریت این کشور در تناقض است .

3️⃣ ثالثا، حالا که یک دفعه وسط این جریان حزب ستیز، یک گروه سیاسی و حزبی تلاش می کند در امور اجرایی مداخله داشته باشد، خیلی هم خوب است اما باید ویترینی درباره عملکرد گذشته آنها در معرض دید مردم قرار بگیرد تا همه بدانند دستاورد دخالت های این جریان دقیقا چه بوده و چه آسیب هایی بر پیکره شهر وارد ساخته است. به قول رهبری، «دوران بزن در رو تمام شده» و نمی شود به واسطه قدرت یافتن در یک دوره خاص هر کاری کرد و بدون پاسخگویی در افق محو شد.

4️⃣ رابعا؛ برکناری شهردار حتی اگر بهترین تصمیم موجود باشد، یک دغدغه مهم ایجاد می کند.این که «چه کسی قرار است جانشین او باشد؟»
آیا همین که یک نفر مرید و وفادار این جریان سیاسی و پاسخ دهنده به خواسته های آنان باشد کافیست؟ آیا برای این حضرات،‌ تجربه و سوابق و کاربلدی بودن آن فرد اهمیت ندارد؟ همین که حرف گوش کن و مرید بی چون و چرا باشد کافیست؟

➕ و در آخر موضوع اصلی اینجاست که بدانیم آیا شورای شهر می خواهد ابزار دست جریان های سیاسی باشد؟ شاید آنها احساس دین به برخی افراد و جریان ها بکنند اما آنچه در نهایت باید بتوانند دفاع کنند این است که خودشان پاسخگوی عملکردشان هستند. مساله واقعی این است که در لیست های سیاسی هرکسی یک تاریخ مصرفی دارد. این که آقایان شورایی و عاشقان صندلی های پارلمان شهری خیال کنند دوباره می توانند در برخی لیست ها باشند نشان می دهد آنها تحلیل درستی از واقعیت ها ندارند. نگاه ابزاری به شورای شهر هرگز تمام شدنی نیست اما می توان به تصمیم های غلط تن نداد.

➕ هرگاه تشکل های سیاسی و افراد بانفوذ توانستند با استدلال درست و طبق یک برنامه عملیاتی صحیح به سمت معرفی گزینه های قدرتمند و قابل اتکا بروند،‌آن روز دقیقا همان زمانی است که می شود به تغییر شهردار فکر کرد. اینگونه باری به هر جهت و تحمیلی، هر تصمیمی غلط است.

#سپیده_نیوز
#سمت_مردم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.