کد خبر : 16595
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

۶۳ مدرسه اسلامشهر ۲ شیفته هستند

۶۳ مدرسه اسلامشهر ۲ شیفته هستند

سرپرست مدیریت آموزش و پرورش اسلامشهر گفت: رشد سریع جمعیت دانش‌آموزی و کمبود فضاهای آموزشی فشار مضاعفی را به مدارس این شهرستان وارد کرده است، به‌طوری که ۶۳ مدرسه به ناچار ۲ شیفته شده‌است.

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپیده نیوز ، صادق موسی پور در نشست خبری با اشاره به چالش‌های موجود در نظام آموزشی اسلامشهر اظهار داشت: در سه سال گذشته، تعداد دانش‌آموزان اسلامشهر هشت هزار نفر افزایش یافته و به ۱۰۱ هزار نفر رسیده است، اما توسعه فضاهای آموزشی متناسب با این رشد انجام نشده است، در حال حاضر ۳۳۶ مدرسه در شهرستان فعال هستند، اما کمبود ظرفیت باعث شده که ۶۳ مدرسه به‌صورت دو شیفته اداره شوند.

 

وی با تأکید بر اینکه سرانه فضای آموزشی اسلامشهر همچنان پایین‌تر از میانگین کشوری است، افزود: سرانه آموزشی در این شهرستان چهار متر مربع است، در حالی که میانگین کشوری ۵.۴۵ متر مربع برآورد می‌شود. این اختلاف نشان می‌دهد که باید با برنامه‌ریزی جدی‌تری به توسعه فضاهای آموزشی پرداخته شود.

 

 

پروژه‌های در دست اجرا و راهکارهای توسعه فضاهای آموزشی

موسی‌پور با اشاره به برنامه‌های مدرسه‌سازی در اسلامشهر گفت: در حال حاضر هفت پروژه آموزشی در دست اجرا داریم که برخی از آن‌ها سال‌ها متوقف مانده بودند و علاوه بر این، سه پروژه جدید در مناطق بحرانی مانند خیابان زرافشان آغاز شده است که با بهره‌برداری از آن‌ها بخشی از مشکلات فضای آموزشی برطرف خواهد شد.

 

این مسئول با تاکید بر اهمیت مشارکت نهادهای مختلف در توسعه مدارس خاطرنشان کرد: طبق برنامه هفتم توسعه، خیرین مدرسه‌ساز می‌توانند ۵۰ درصد هزینه‌های ساخت مدارس را از مالیات خود کسر کنند که این یک فرصت مهم برای جذب سرمایه در بخش آموزش است.

 

وی اضافه کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری اسلامشهر منعقد شده است تا با تامین زمین و بودجه در ساخت مدارس جدید مشارکت کند، علاوه بر این از انبوه‌سازان نیز خواسته شده که پیش از دریافت مجوزهای ساختمانی، تعهدات خود را نسبت به احداث مدارس در مناطق پرجمعیت مشخص کنند.

 

 

لزوم گسترش عدالت آموزشی و مهارت‌آموزی

سرپرست مدیریت آموزش و پرورش اسلامشهر در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تحقق عدالت آموزشی تاکید کرد و گفت: بیش از ۷۸ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، اما همچنان تمرکز بسیاری از برنامه‌ها بر مدارس خاص است؛ برای رفع این نابرابری قرارگاه توسعه عدالت آموزشی و تجهیز مدارس در اسلامشهر راه‌اندازی شده است تا همه دانش‌آموزان، بدون توجه به نوع مدرسه، از امکانات مناسب برخوردار شوند.

 

این مسئول همچنین بر تغییر رویکرد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار تأکید و خاطرنشان کرد: نسل امروز به دنبال مهارت‌های کاربردی و لازم است که رشته‌های فنی در هنرستان‌ها متناسب با بازار کار تعریف شوند، رشته‌هایی مانند برق صنعتی و آسانسور از جمله حوزه‌هایی هستند که می‌توانند زمینه اشتغال پایدار برای دانش‌آموزان را فراهم کنند.

 

موسی‌پور از رسانه‌ها، مسئولان و خیران خواست تا با آموزش و پرورش در جهت توسعه فضای آموزشی و کاهش مشکلات مدارس شهرستان همراهی بیشتری داشته باشند و تاکید کرد که این مجموعه آماده همکاری و پذیرش پیشنهادات سازنده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.